مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : اصفهان
تاریخ دفاع : 1389/04/13
اساتید راهنما : ابراهیم میرشاه جعفری
اساتید مشاور : احمد عابدی
اساتید داور : لطفعلی عابدی
مشاهده سایر پایان نامه های نداء پریشانی
چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين ميزان تأثير آموزش به روش فعال فناورانه (TEAL) در درس زيست شناسی برپيشرفت تحصيلي، انگيزش نسبت به درس زيست شناسی و انگيزه تحصيلی دانش‌آموزان در سال تحصيلي 89-1388 بود. روش پژوهش بر اساس ماهيت، نيمه تجربي يا طرح پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. براي دست بابي به هدف پژوهش، ازبين دبيرستان‌هاي شهرستان خميني شهر به روش نمونه گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي تصادفي، دو کلاس 27نفره در دو دبيرستان، يکي و عنوان گروه کنترل و ديگري به عنوان گروه آزمايش انتخاب شدند. وسپس به مدت هجده جلسه آموزشي، گروه آزمايش تحت مداخله روش تدريس فعال فناورانه (TEAL) قرار گرفتند. در اين پژوهش از چهار ابزار استفاده گرديد، نخستين ابزار، پيش آزمون و پس آزمون بود که محقق ساخته بود و روايي آن از طريق بررسي توسط ده تن از متخصصان محقق گرديد و پايايي آن از طريق آلفا کرونباخ 94/ 0محاسبه شد. ديگري پرسشنامه انگيزش تحصيلي ولرند بود که روايي سازه آن توسط باقري (1379) تاييد شده وهمچنين ضريب پايايي به روش همساني دروني به ترتيب براي انگيزش دروني 78/.، انگيزش بيروني 73/. و بي انگيزشي 72/. گزارش شده است در اين پژوهش نمره کل اين پرسشنامه در نظر گرفته شده است. سومين ابزار، پرسشنامه‌ي انگيزش نسبت به درس زيست‌شناسي محقق ساخته بود. که پايايي آن از روش اجراي همزمان با پرسشنامه انگيزش تحصيلي ولرند بررسي گرديد . ضريب همبستگي پيرسون پرسشنامه 8/. تعيين گرديدو روايي آن نيز توسط چند تن از متخصصين علوم تربيتي تأييد گرديد . در اين پژوهش تحصيلات پدر، تحصيلات مادر، سن پدر، سن مادر، شغل پدر، تعداد اعضاي خانواده ، وضعيت اقتصادي خانواده ، معدل سال قبل، نمره هوش ونمره پيش آزمون درس زيست شناسي به عنوان متغيرهاي کمکي در نظر گرفته شدند . جهت کنترل نمرات هوش از ابزار هوش ريون استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان دادکه تأثير آموزش زيست‌شناسی به روش فعال فناورانه TEAL)) بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (001/0P<) نسبت به روش معمول در آموزش و پرورش متفاوت است و تأثير روش تدريس فعال فناورانه در بهبود پيشرفت تحصيلی دانش آموزان با توجه به مجذور اتا 74/6 درصد از تغييرات است. همچنين آموزش زيست شناسی به روش فعال فناورانه TEAL)) برانگيزش نسبت به درس زيست شناسی و انگيزه تحصيلی دانش آموزان (001/0P<) در مقايبسه به روش معمول در آموزش و پرورش تأ ثير مثبتی داشت که ميزان بهبود در انگيزش نسبت به درس زيست شناسی 81/7 و در انگيزه تحصيلی 89/1 درصد از تغييرات بود. کليدواژه‌ها: روش فعال فناورانه TEAL)) پيشرفت تحصيلي، انگيزش نسبت به درس زيست‌شناسي، انگيزه تحصيلي.